Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/14499
Title: Мова як виразник соціальної ідентичності: соціолінгвістичні маркери комунікації
Other Titles: Language as an exponent of social identity: sociolinguistic markers of communication
Authors: Лисецька, Наталія Григорівна
Lysetska, Nataliia H.
Bibliographic description (Ukraine): Лисецька Н. Мова як виразник соціальної ідентичності: соціолінгвістичні маркери комунікації / Н. Лисецька // Науковий Вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філологічні науки: Мовознавство. – № 5 (330). – Луцьк : Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2016. – С. 246–250.
Issue Date: 2016
Date of entry: 27-Jul-2018
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: Соціолінгвістичні маркери комунікації
language competence
dichotomic
communication
social markedness of speech
social differentiation of society
the theory of linguistic deficit
Abstract: The article brings up a question of social markedness of speech in German-speaking communication. On the basis of theoretical works of such German scientists as R. Geißler, H. Löffler, Werner H. Veith et al., the trends of sociolinguistics as a science are shown, scientific literature on the social nature of language and on the interaction of language with external factors is examined. Basic models of structural differentiation of society are arranged based on external criteria and values guidelines. The dependence of linguistic markedness on social structure is shown. Attention is focused on “Code-switching”, i.e. the ability of the speaker to change his/her vocabulary if necessary, depending on where and among whom the process of communication is occurring. It is established that it is important for the speaker to learn to communicate in accordance with those regulatory requirements that correspond to the communication situation taking into consideration the time and place of occurrence of the interaction and the status of the interlocutors. Successful communication implies linguistic competence.
URI: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/14499
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові роботи (FIF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lysecka_2016.pdf485,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.