Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12917
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОхманюк, Віталій Федорович-
dc.contributor.authorOkhmaniuk, Vitalii F.-
dc.date.accessioned2017-07-10T10:49:08Z-
dc.date.available2017-07-10T10:49:08Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationОхманюк В. Ф. Методологічні основи сучасних етномузикознавчих досліджень / В. Ф. Охманюк // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - 2014. - Вип. 20(1). - С. 210-214.uk_UK
dc.identifier.otherУДК 784.4(=161.2).072-
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12917-
dc.description.abstractМетою пропонованої статті є спроба окреслити методологію сучасних етномузикознавчих досліджень, зокрема - ритмоструктурного й семіотичного аспектів, що можуть використовуватися в процесі дослідження етнічної музики регіонів України. Розглянуто методологічні принципи досліджень, зокрема ритмоструктурного К. Квітки і Б. Луканюка та семіотичних методів дослідження традиційної пісенності В. Гошовського та А. Іваницького.uk_UK
dc.description.abstractIn modern research methodology etnomuzykoznavchyh out the following areas: 1) further development rytmostrukturnoho method started in the writings of K. Flowers, F. Kolessa, Mr. Sokal; 2) development of semiotic approaches the study of traditional singing Goshovsky B., A. Ivanytska. Rytmostrukturnyy direction was initiated S.Lyudkevych and then gradually in the reserve utverdzhuvavsya K. Flowers, however – the largest development reached in the second half of the twentieth century in the writings of W. and B. Lukanyuk Goshovsky. The methodological principles of modern etnomuzykoznavchyh research, including rytmostrukturnoho K. and B. Flowers Lukanyuk semiotic research methods and traditional singing Goshovsky B. and A. Ivanytskiy. Analysis of scientific heritage K. Flowers evidence of the exact orientation of scientific research methods: use of simulation rhythmic structure, combination of folk music typology geographical distribution aspects of music types. On the concept of K. Flowers – folklore is the result of two natural processes – ethnogenesis and evolution of mankind. As for the accuracy of notation K. Flower first drew attention to perfection fixing invariant patterns in chants. This invariant – rytmotypolohichnoyu form – for it was the type of song. His form components such tunes as musical and rhythmic form and skladochyslova structure – and the foundation that enables testify autochthonity culture. The result of theoretical work collectively and C. The flowers have a theory rytmostrukturnoyi typology, aimed at resolving issues of ethnogenesis migrations of peoples, assimilation phenomena. According to A. Ivanytskiy, rytmostrukturna model – a «theoretical abstraction song form (and its segments). It is a generalized expression of structural patterns underlying song form and composition of its parts». Along with rytmostrukturnym modeling system uses two modal analysis - zvukoryadno-interval (F. Kolessa, S. Lyudkevych, K. flower) and system interference scales (V. Goshovsky A. Ivanitskii). The difference between the system scales from interference zvukoryadno-interval is that «the melody is not limited to a single scale, and pre-differentiated (divided into sections that become the foundation of modal constructions». So we stressed the need for further advanced in a number of studies etnomuzykoznavchyh methods, among them - two main - rytmostrukturnoho type and semiotic methods used in the broader context of musical intonation, historical and cultural approaches.-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherРівненський державний гуманітарний університетuk_UK
dc.subjectХудожня лабораторія народного мистецтваuk_UK
dc.subjectРитмоструктураuk_UK
dc.subjectметодиuk_UK
dc.subjectметодологіяuk_UK
dc.subjectсеміотикаuk_UK
dc.subjectетномузикознавчі дослідженняuk_UK
dc.subjectrytmostrukturauk_UK
dc.subjecttechniquesuk_UK
dc.subjectmethodologyuk_UK
dc.subjectsemioticsuk_UK
dc.subjectetnomuzykoznavchi researchuk_UK
dc.subjectfolkloreuk_UK
dc.subjectscientific researchuk_UK
dc.subjectnational musicologyuk_UK
dc.subjectK. Kvitkauk_UK
dc.subjectV. Hoshovskyyuk_UK
dc.subjectS. Lyudkevychuk_UK
dc.subjectF. Kolessauk_UK
dc.subjectA. Ivanytskyyuk_UK
dc.subjectB. Lukanyuk.uk_UK
dc.titleМетодологічні основи сучасних етномузикознавчих дослідженьuk_UK
dc.title.alternativeMethodological bases of modern ethnic musikologists researchesuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Uk_msshr_2014_20(1)__41.pdf79,16 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.