Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12663
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПрокопович, Тетяна-
dc.contributor.authorProkopovych, Tetiana-
dc.date.accessioned2017-06-04T15:39:55Z-
dc.date.available2017-06-04T15:39:55Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationПрокопович Т. Вокально-хорове інтонування поезії Лесі Українки у творах Михайла Довганича / Т. Прокопович // Волинь філологічна: текст і контекст : зб. наук. пр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Ін-т філології та журналістики ; [редкол.: Г. Л. Аркушин та ін.]. - Луцьк, 2016. - Вип. 22 : Універсум Лесі Українки. - С. 420-429-
dc.identifier.otherУДК 784.1+821.161.2-
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12663-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано хорові твори Михайла Довганича на вірші Лесі Українки. Основну увагу зосереджено на виявленні співвідношення вербаль- ного тексту з виразовими засобами вокального багатоголосся. Композиторське інтонування Лесиного слова в хоровому звучанні переконливо підсилює мно- жинність смислів і образів високої поезії. In the article choral works of Mykhailo Dovhanych are analysed on the verse of Lesia Ukrainka. The special attention is concentrated on principles of co-operation of poetic word and music. Understanding conception and structural conformities to law of Lesia’s Ukrainka lyrics a modern composer finds out deep musicality of verbal text, Voice vividness, melodiousness of poetic intonation, dramaturgic principles of poetic form, emotional tone of verse flexibly correlates with the complex of musical expression. For own interpretation of Lesia’s word М. Dovhanych attracts the genre-stylistic resource of vocal polyphony. It gives to composer’s conception foremost nationally-mental characteristicness increase authorial melodious material within the limits of tune- intonation dictionary of Ukrainian music. The through type of development of choral miniature with changeableness of rate, dynamics, and metro-rhythm convincingly recreates emotional amplitude of literary source. Advantage of compositions for women’s (child’s) choir of a capella exposes refinement and spirituality of poetic characters of Lesia Ukrainka.uk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherСхідноєвропейський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectпоетична музикальністьuk_UK
dc.subjectвокально-хорові твориuk_UK
dc.subjecta capellauk_UK
dc.subjectінтонуванняuk_UK
dc.subjectсилабічний принципuk_UK
dc.subjectpoetic musicalityuk_UK
dc.subjectvocally-choral worksuk_UK
dc.subjecta capellauk_UK
dc.subjectintoninguk_UK
dc.subjectthrough developmentuk_UK
dc.subjectsyllabic principleuk_UK
dc.titleВокально-хорове інтонування поезії Лесі Українки у творах Михайла Довганичаuk_UK
dc.title.alternativeVocal and Choral Intonation of Lesia Ukrainka’s Poetry in the Works of Mykhailo Dovhanychuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Appears in Collections:Волинь філологічна: текст і контекст, 2016, № 22

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36.pdf514,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.