
158

Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика

Том 36 (75) № 3 2025. Частина 2

УДК 821.161.2+355.12
DOI https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.3.2/24

Косюк О. М.
Волинський національний університет імені Лесі Українки

CВОБОДА СЛОВА ТА РОБОТА ПРАВОЗАХИСНИХ 
МЕДІАОРГАНІЗАЦІЙ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ 
СУЧАСНОГО КИТАЮ

У статтях, які ще не опубліковано, досліджено стан провідних сучасних ЗМІ Китаю 
(«Сіньхуа», «Женьмінь жибао» та ін.), засвідчено доволі високий рівень самоорганізації 
медійного контенту. Таким чином заперечено трафаретні уявлення про медіапростір КНР як 
пропагандистський, проросійський, тенденційний та жорстко контрольований комуністич-
ною партією. З'ясовано, що до цієї журналістики слід ставитися, як і до будь-якої іншої. А от 
чи окреслена думка так само стосується й діяльності міжнародних організацій із захисту 
медіаправа – буде перевірено у цій публікації. 

Аби переконатися, що документи, якими, начебто, продемонстровано порушення Китаєм 
міжнародних зобов'язань щодо свободи слова, теж не є міфічними, у статті не лишень пере-
глянуто вже наявні експертизи профільних медійних організацій, а й ретельно перевірено їх 
слушність і точність. Як вислід, констатовано, що для отримання та продовження пре-
скарт всі медійники справді зобов'язані проходити навчання, однак це нормальна практика 
для більшості держав. Розкрито, що, попри вагомий ідеологічний складник, інструктаж під-
німає рівень професіоналізму й виводить з професії людей без фахової освіти. Засвідчено: 
щодо вістей про те, наче Піднебесна «найбільша у світі викрадачка журналістів» – вичерп-
ної інформації немає – дані Комітету із захисту журналістів (CPJ) та організації «Репор-
тери без кордонів» (RSF) містять серйозні розбіжності.

У цій розвідці також констатовано, що становище журналістів-уйгурів в Китаї таке ж, 
як і курдів в Іраку, Ірані, Сирії, Туреччині та Афганістані. Акцентовано: менш статусними й, 
відповідно, більш контрольованими слід вважати й медійників з Гонконгу і Тайваню. Саме на 
них спрямовано «пильне око» цензури. Хоча, принагідно зазначено – майже всі звинувачення 
чомусь торкаються головно підприємницької діяльності, соціальних проблем, особистих 
позицій та міграційної політики, а не власне журналістики. З'ясовано – приводом для заборон 
є також делікатні теми на кшталт Covid-19, рухів проти сексуального насильства тощо.

Виявлено, що віднедавна китайські масмедіа зацікавили й науковців. За вислідом числен-
них диспутів надано низку рекомендацій, що сприятимуть кращому розумінню журналістики 
Піднебесної та налагодженню міжнародних контактів.

Ключові слова: журналістика, Китай, інформаційний простір, право, цезура, свобода 
слова. 

Постановка проблеми. З приводу китайської 
журналістики та інфосфери Піднебесної завжди 
ширилося безліч контроверсійних думок. Вважа-
ється, що на теренах цієї країни діє жорстка сис-
тема контролю медійників та продуктів їх діяль-
ності. Натомість майже усі світові медіа в реле 
можливих варіантів мов подають спрощений варі-
ант китайської (отже, якби не існувало попиту – не 
було б і пропозиції).

Погортавши сайти провідних засобів масо-
вої комунікації («Сіньхуа», «Женьмінь жибао», 
«Чайна дейлі», «ЦНДІ», «Народна газета», China.
org.cngmw.cn, «Тайвань.cn», «Цюші» тощо), не 
помічаємо якихось обмежень. Навпаки – опе-

ративність наповнення, стилістика оформлення 
та розміщення матеріалів могла б стати взірцем 
для наслідувань. Однак загальновідомо, що 
в КНР діють і власні платформи спілкування та 
соціальні мережі, такі як WeChat, Qzone, Weibo, 
цифровий «прохід» до яких іноземцям відсут-
ній). Давно на слуху також сукупність засобів 
для обмеження доступу до інтернету під назвою 
«Великий китайський фаєрвол» чи «Золотий 
щит». Отож можна припустити, що на міжнарод-
ному рівні та всередині країни циркулює не одна 
і та ж інформація. Ймовірно, країна отримує 
менше, ніж світ, але все одно ці блоки дублю-
ються, бо сучасні цифрові потуги не настільки 



159

Теорія та історія соціальних комунікацій

розвинені, щоб автоматично формувати пара-
лельні бази даних.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. 
Підхід до китайської медіасфери як до чогось 
табуйованого, примітивного, прокомуністичного 
cтавлять під сумнів і базовані на гармонії й пари-
теті сакральні тексти («І-цзін», «Гуй Гу-Цзи» 
«Чжуан-цзи» тощо), ідеї яких фокусуються на 
проблемах вибору та свободи мислення.

На жаль, сучасний інформаційний простір 
Китаю в Україні зовсім не досліджено. Лиш неве-
ликі розвідки (розміщені у журналі «Україна-
Китай») здійснили Ю. Пойта (про бізнес у соці-
альних мережах [6, c. 86-88]), Лі Сянь (стосовно 
Української служби Міжнародного радіо КНР 
[4, с. 142-144]), Лу Сяоюй (про наслідки повно-
масштабного вторгнення Росії в Україну та 
зустрічні реакції китайського соціуму [5, с. 83-96]). 
Тривають також віртуальні обговорення масмедіа 
КНР у форматах семінарів та круглих столів.

Постановка завдання. Мета написання цієї 
публікації – за допомогою порівняння стратегій 
правозахисних медіаорганізацій, а також кон-
тент-, семіотичного та структурного (жанрологі-
чого) аналізів продуктів їх діяльності перевірити 
слушність впровадження шаблонних (переважно – 
негативних) уявлень про свободу слова у Китаї. 

Виклад основного матеріалу. Передусім варто 
звернутися до актуальних баз даних профільних 
медійних організацій світового та локального 
вимірів. За переходом на сторінку «Репортерів 
без кордонів» відразу спостерігаємо публікацію 
під голосною назвою «Безпрецедентне розслі-
дування RSF: Великий стрибок назад журналіс-
тики у Китаї» [1], що, як зазначено в першодже-
релі, «розкриває масштаби репресивної кампанії 
режиму проти права на інформацію» і «є вбивчим 
82-сторінковим документом», який демонструє 
порушення міжнародних зобов'язань щодо сво-
боди думок та їх вираження. Звіт, опублікований 
7 грудня 2021 року (є покликання на офіційний 
папір, але текст радше нагадує прокламацію). 

Багато запитань викликає вже презентаційне 
відео Христофа Делуара (тодішнього генераль-
ного директора «Репортерів без кордонів»), 
у якому в рекламному стилі «нарізано» матеріали 
політичного характеру із варіаціями зображень Сі 
Цзиньпіна і всього однією (з величезної кількості, 
якщо вірити RSF) фотографією постраждалої від 
репресій журналістки – теж без виходу на її мате-
ріали, що є грубим порушенням фактчекінгу. Далі 
йдеться про погіршення свободи слова у Гонконзі – 
спеціальному адміністративному районі (колиш-

ній англійській колонії), переданому Китайській 
Народній Республіці лишень у 1997 на умовах 
високого ступеня автономії. Відповідно до спіль-
ної китайсько-британської декларації, Централь-
ний народний уряд КНР бере на себе виключно 
питання оборони та зовнішньої політики, отже, 
свобода слова – прерогатива самих гонконців, 
тому RSF мали би внести ясність стосовно фігу-
рантів «задекларованих» конфліктів та порушень.

На завершення «викривальної» публікації 
виокремлено конкретні пункти, за якими слід 
маркувати грубі порушення свободи слова. Пер-
ший з них – журналістів змушують бути рупором 
партії: для отримання та продовження прескарт 
всі медійники зобов'язані проходити щорічне 
90-годинне навчання з ретельною фіксацією ідей 
комуністичної партії та завантаженням пропаган-
дистських програм Study Xi, Strengthen the Country 
(що, крім усього іншого, збирають персональні 
дані). На основі Наказу головнокомандувача №73 
від 3 березня 2022 щось подібне діє і в Україні, 
однак у нас акцентовано лиш ідеологічний склад-
ник, рівень професіоналізму ніхто до уваги не 
бере, тому в галузь журналістики в Україні потра-
пляють люди без фахової освіти, чого Китаю, 
напевно, вдається уникнути.

У наступному пункті занотовано, що Підне-
бесна «найбільша у світі викрадачка журналіс-
тів»: станом на 2021 затримано, щонайменше, 127 
медійників (і, знову ж таки, немає жодних підтвер-
джень). Підкреслено, що розслідування «делікат-
них» тем або публікації цензурованої інформації 
можуть призвести до років ув'язнення в антиса-
нітарних умовах, де жорстоке поводження часто 
стає причиною смерті (статистика, вже тради-
ційно, відсутня). Однак, з подачі Радіо Свобода 
(першоджерело – Комітет захисту журналістів 
(CPJ) [8]), можна оприлюднити свіжі результати, 
за якими найбільшими порушниками прав жур-
налістів таки називають Китай. Усього станом на 
1 грудня 2023 за ґратами перебували 320 репорте-
рів (серед яких 44 китайських, 43 – з М’янмі, 28 – 
з Білорусі, 22 – з Росії). 65 відсотків ув’язнених, 
за підрахунками CPJ, стикаються зі звинувачен-
нями в поширенні неправдивих новин й тероризмі 
[2, с. 2023]. Комітет захисту журналістів подає не 
лише статистику, а й нарисові підтвердження. Тож 
спробуємо розібратися.

Уйгурського студента Абдукеюма Абліміта 
засуджено в 2014 до 3 років і 6 місяців тюрем-
ного ув'язнення за звинуваченням у сепаратизмі 
(сприяння розвитку новинного сайту Сіньцзян 
Uighurbiz). Уйгури, до речі, так само, як і гонконці, 



160

Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика

Том 36 (75) № 3 2025. Частина 2

мешканці автономії у складі Китайської Народної 
Республіки. Це народ Східного Туркестану, що 
має свої мову (уйгурську), релігію (іслам), куль-
туру (спільну з казахами, киргизами, узбеками, 
турками тощо). Становище уйгурів в Китаї таке ж, 
як і курдів в Іраку, Ірані, Сирії та Афганістані. Для 
них навіть створено спеціальні «табори переви-
ховання», що вельми нагадують концентраційні. 
Словом – кожен уйгурець під наглядом від наро-
дження до смерті. Для цього навіть не потрібно 
чимось завинити. Абдукеюм Абліміт, до речі, не 
журналіст, а студент (спеціальність не озвучено).

Уйгурського, знову ж таки, видавця, редак-
тора й письменника Абдурахмана Абея зааре-
штували в липні 2018 року й посадили під варту 
в невідомому місці за очікуваним звинуваченням 
у пропаганді сепаратизму та релігійного екстре-
мізму, пов'язаного з роботою у Xinjiang People's 
Publishing House. На момент арешту Абей пра-
цював у державній книгарні найбільш відомого 
агенства «Сіньхуа». Крім очільника редакції, Абей 
виконував обов'язки заступника секретаря Кому-
ністичної партії. Загалом це також не журналіст, 
у конкретному розумінні цього слова.

В ході репресій щодо видавничих компаній 
у жовтні 2018 року поліція автономного району 
заарештувала ще одного уйгурця Абладжана 
Сійіта. Вочевидь, за причетність до видавництва 
«Щорічника Кашгара» – медіа, що документує 
правові, політичні, демографічні та військові 
події. У базі даних електронного видавництва 
«Китайські академічні журнали» це ЗМІ марко-
ване як небезпечне. Сійіт також член Комуніс-
тичної партії Китаю та регіонального Постійного 
комітету. А от журналістом його доречно вважати 
тільки з великою мірою відносності.

Софія Хуан Сюецінь постала перед судом 
у вересні 2023 року за «підбурювання до під-
риву державної влади». 19 вересня 2021 року 
вона, разом з активістом профспілкового руху Ван 
Цзяньбіном, планувала вилетіти з Гонконгу до 
Лондона, щоб навчатися в магістратурі Універси-
тету Сассекс. Раніше дівчина працювала журна-
лістом-розслідувачем у китайськомовних видан-
нях Xinquaibao та Southern Metropolis Weekly, 
а з 2018 висвітлює соціальні проблеми в особис-
тому блозі. Арешт, якщо він за журналістську 
діяльність, явно припізнився.

Засновник нещодавно закритої продемокра-
тичної газети Apple Daily медіапідприємець з Гон-
конгу Джиммі Лай Чи-Ін (громадянин Великобри-
танії) перебуває під вартою з грудня 2020 року. Він 
ув'язнений за звинуваченням у шахрайстві (супер-

ечкою про оренду), а також за надання допомоги 
активісту у втечі на Тайвань. У 2021 році Лай був 
удостоєний премії Комітету Захисту Журналіс-
тів імені Гвен Іфілл. 17 березня 2023 року Робоча 
група ООН із довільних затримань та чотири 
спеціальні доповідачі ООН висловили серйозне 
занепокоєння арештом та судовим переслідуван-
ням Джиммі Лай Чи-Іна, але вирок залишається 
чинним. І, якщо бути максимально точними у фік-
суванні провини, то журналістики як професійної 
діяльності, він не стосується. Крім того, в окрес-
леному дискурсі фігурують Велика Британія 
і колишня голландська та іспанська колонія й тери-
торія фашистської Японії – Тайвань (Формоза). 
Це спірний топос: «китайське економічне диво», 
територія протистояння традицій Заходу і Сходу – 
з усіма невтішними наслідками розбрату та прина-
гідного шантажування, яке значно посилилися на 
після вторгнення Росії в Україну у 2022–2023 рр. 

Шангуань Юнькай перебуває під вартою 
з квітня 2023 за звинуваченням у «провокуванні 
сварок та заворушень» та «продажі підроблених 
ліків». Звинувачення проти Шангуаня передусім 
пов'язане з рекламою бальзаму (який, начебто, 
виявився не придатним для медичного викорис-
тання). Проте, як зазначено в базі даних, дже-
рело, знайоме зі справою (постає питання – яке?), 
та сайт з прав людини China Political Prisoner 
Concern заявили – арешт став помстою за репор-
тажі та конкретно статтю про поліцейські побиття 
в залі суду Ечжоу у 2021 р. Зазначено також, що 
Шангуань Юнькай висвітлював гострі теми: фаль-
сифікації сільськогосподарської продукції в повіті 
Наньбу провінції Сичуань й примусове знесення 
приватних будинків в Ечжоу (виходу на публікації 
немає). За даними огляду CPJ, станом на жовтень 
2023 особистий блог журналіста на Weibo мав  
24 000 передплатників.

Ми проаналізували лишень десяту частину 
звинувачень, однак уже видно, що майже всі вони 
торкаються підприємницької діяльності, соціаль-
них проблем, особистих позицій та міграційної 
політики, а не журналістики. І, звісно, якщо ущем-
лення стосується публікацій, то на медіаматеріали 
слід покликатися, аби зацікавлені та експерти самі 
змогли перевірити слушність звинувачень.

Наступна інвектива щодо ущемлень свободи 
слова у КНР – негативне ставлення до іноземних 
журналістів: залякування власних кореспондентів, 
засноване на стеженні та візовому шантажі, і це, 
начебто, вже змусило 18 з них у 2020 р. залишити 
країну. Трьох іноземців китайського походження 
(Гуй Мінхай, Ян Хенцзюнь і Чен Лей) затримано 



161

Теорія та історія соціальних комунікацій

за звинуваченням у шпигунстві. На наш погляд, до 
журналістики, ці інкримінації мають відношення, 
знову ж таки, дуже складно опосередковане.

Приводом для репресій перманентно ставав 
також Covid-19. Щонайменше десять журналіс-
тів та інтернет-коментаторів було заарештовано 
у 2020 р. за акт інформування громадськості про 
кризу Covid-19 в Ухані (покликання на публікації 
відсутні). На сьогоднішній день двоє з них, Чжан 
Чжань та Фан Бін, усе ще перебувають під вартою.

Найбільш жорстоким утиском вважається 
«медіаблокада у Сіньцзяні»: з 2016 р. на підставі 
«боротьби з тероризмом» пекінський режим про-
водить жорстоку кампанію проти уйгурів. Наразі 
затримано 71 уйгурського медійника, що стано-
вить більше половини журналістів, ув'язнених 
у Китаї. Однак, за даними Комітету захисту жур-
налістів, як ми вже пересвідчилися, – 44. Кому 
вірити – не зрозуміло. Крім того, більшість звину-
вачень вкотре не за адресою.

Черговий закид «Репортерів без кордонів» – 
порушення «червоних ліній», тобто табуйованих 
тем, число яких, начебто, продовжує зростати: 
цензури зазнають не лише ті, що зазвичай вва-
жаються «делікатними», приміром, Тибет 
(теж конфліктна територія Китаю, уряд якої 
у 1951 р. виїхав до Індії), Гонконг, Тайвань чи 
корупція, а й стихійні лиха, рух #MeToo (флешмоб 
проти сексуального насильства та домагань) та ста-
тус медичних працівників під час кризи Covid-19.  
Слід зауважити – подібні теми контролюються 
не лише в Китаї, а й у багатьох демократичних 
країнах (включно із нашою). Однак гонконзькі 
журналісти, за спостереженням RSF, серйозно 
наражаються на небезпеку через нещодавно ухва-
лений (вочевидь, 2020 р.) «зумисно розпливчас-
тий» «Закон про національну безпеку», котрий 
став приводом для репресій до, щонайменше,  
12 журналістів і захисників свободи преси, вклю-
чаючи засновника Apple Daily Джиммі Лая, 
а також цензуру продукції громадської медіагрупи 
RTHK (Radio Television Hong Kong). Текст закону 
відшукати неможливо, на сайті він не активується.

Окремі зауваження стосуються китайської дер-
жавної аудіовізуальної групи CGTN, що «продо-
вжує транслювати пропаганду режиму в усьому 
світі», настійно ігноруючи втрату ліцензії на тери-
торії Великої Британії після трансляції зізнань 
у злочинництві видавця Гуй Мінхая та колиш-
нього журналіста Пітера Хамфрі. Як рупор CGTN, 
буцімто, не гребує використовувати й посольства. 
Так китайські дипломатичні місії перетворюються 
на «джерело тиску на свободу інформації в демо-

кратіях». Зокрема, відзначився «своїми тирадами 
проти ЗМІ» посол Китаю у Парижі Лу Шае. Відпо-
відаючи на запитання інтерв'юера, 21 квітня 2023 
він заявив, що Крим «із самого початку належав 
Росії», а Микита Хрущов «подарував його Україні 
за часів Радянського Союзу». Посол також наго-
лосив, що колишні радянські республіки, які від-
новили в 1991 році суверенітет, «не мають ефек-
тивного статусу в міжнародному праві, бо не існує 
угоди, яка б надавала сили їх статусу суверенних 
держав» [3].

Цієї стенограми не опублікували на офіційному 
сайті посольства, а за пів дня видалили і з першо-
джерела. Однак інформація просочилася й стала 
чи не найбільшим скандалом 2023 р.: слова Лу 
Шае викликали небувалий міжнародний резонанс. 
Їх офіційно засудили, щонайменше, представники 
країн Балтії й України, а міністерству закордонних 
справ КНР довелося виправдовуватись й публічно 
заявити, що Пекін поважає суверенітет всіх країн, 
які раніше входили до складу Радянського Союзу, 
і його позиція щодо Криму теж «лишається 
незмінною» [3].

З політичного погляду казус однозначно – нега-
тивний, а от чи з медійного – можна поставити 
великий знак питання. Якби не французькі жур-
налісти, світ ніколи б так і не довідався про епа-
тажні позиції окремих китайських амбасадорів. 
Отже, ЗМІ як репрезентанти четвертої влади у цій 
ситуації спрацювали якісно та вчасно. Маємо 
також свідчення студента із Гонконгу Джорджа 
Люна, котрий твердить, що у вужчих тамтешніх 
середовищах були навіть фінансові донейти ЗСУ, 
бо прокитайський уряд загалом не забороняє акції 
на підтримку України, але й не заохочує («задля 
уникнення суперечностей із позірно проросій-
ською політикою КПК на материку» [7, с. 2022]).

Висновки. Разом із тим, за посередництвом 
знаних правозахисних організацій (RSF та CPJ) ми 
не отримуємо зримої картини стану свободи слова 
та особливостей масмедійного ландшафту сучас-
ного Китаю, не кажучи вже про універсальний 
вияв ставлення Піднебесної до війни в Україні. 
Офіційні дані засвідчують тенденційні підходи, 
містять численні неточності й спотворення, вико-
ристовують непомірно розширені бази даних. 
Комунікаційні обмеження в країні, безумовно, 
існують, однак вони не завжди згубні для розвою 
журналістики як органічного складника медіас-
фери та реалізатора міжнародних стандартів. На 
превеликий жаль, ЗМІ Китаю усе ще мало дослі-
джені, тому потребують неупереджених наукових 
розвідок у найближчій перспективі.



162

Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика

Том 36 (75) № 3 2025. Частина 2

Список літератури:
1. Deloire Christophe. Une enquête inédite de RSF: «Le grand bond en arrière du journalisme en Chine». 

Reporters sans frontières. 2021. URL: https://surli.cc/kftmoc (date de candidaturе: 09.01.2025)
2. 319 Journalists Imprisoned. CPJ. 2023. URL: https://surl.lt/ryuthn (date of application: 03.02.2025)
3. Plotnikova Anna. The words of the Chinese ambassador to France about the post-Soviet countries – an 

unsuccessful impromptu or a deliberate affront? Voice of America. 2023. URL: https://www.golosameriki.com/a/
china-post-soviet-states/7064176.html (date of application: 01.02.2025)

4. Лі Сянь. Українська служба Міжнародного радіо Китаю: намагаємося робити хороше радіо, але не 
тільки це. Україна–Китай, 2017, Спеціальний випуск №1 (7).

5. Лу Сяоюй. Хроніки сьогоденного Києва. Україна–Китай, 2023, №1 (24).
6. Пойта Ю. В. Український бізнес в китайських соціальних мережах. Україна–Китай, 2017, Спеціаль-

ний випуск №1 (7).
7. Савва Юлія. «Шукатиму шлях до України»: друг журналістки Гард.City із Гонконгу розповів про 

ставлення до війни. Гард.City. 2022. URL: https://thegard.city/articles/238836/intervyu-iz-meshkancem-
gonkongu (дата звернення: 21.01.2025)

8. CPJ: Китай, М’янма, Білорусь і Росія є найбільшими порушниками прав журналістів. Радіо. Сво-
бода. 2024. URL: https://surli.cc/fparnt (дата звернення: 12.01.2025)

Kosiuk О. М. FREEDOM OF EXPRESSION AND WORK OF HUMAN RIGHTS MEDIA 
ORGANIZATIONS IN THE INFORMATION SPACE OF MODERN CHINA

The articles that have not been published yet study the state of the leading modern media in China (Xinhua 
News Agency, The People’s Daily and others), the rather high level of self-organization of media content is 
testified in them. Hence, that fact refutes the preconceived notions of the Chinese media space as propagandistic, 
pro-Russian, biased and tightly controlled by the Communist Party. It was clarified that this journalism should 
be treated like any other. Whether the above opinion also applies to the activities of international organisations 
for the protection of media law will be checked in this article. 

To make sure that the documents allegedly demonstrating China's violation of international obligations on 
freedom of expression are not mythical, this publication not only reviews the existing expertise of specialised 
media organisations, but also carefully checks their validity and accuracy. As a result, it is stated that all media 
professionals are indeed required to undergo training to obtain and renew their press cards, but this is a normal 
practice in most countries. It is described that despite the significant ideological component, the instruction 
raises the level of professionalism and removes people without professional education from the profession. 
Regarding the news that China is the world's ‘largest kidnapper of journalists’, it is confirmed that there is 
no comprehensive information – data from the Committee to Protect Journalists (CPJ) and Reporters Without 
Borders (RSF) contain major discrepancies.

The article also reveals that the status of Uyghur journalists in China is the same as that of Kurds in Iraq, 
Iran, Syria, Turkey and Afghanistan. It is emphasized that media professionals from Hong Kong and Taiwan 
should also be considered less status and, accordingly, more controlled. They are the target of the ‘watchful 
eye’ of censorship. However, it is stated that almost all of the accusations relate mainly to business activities, 
social issues, personal positions and migration policy rather than journalism itself. It has been determined that 
sensitive topics such as Covid-19, anti-sexual violence movements, etc. are also the reason for bans.

It was found out that Chinese media have recently attracted the interest of scholars as well. Following 
the numerous discussions, a number of recommendations were made that will contribute to a better 
understanding of Chinese journalism and the establishment of international contacts.

Key words: journalism, China, information space, law, censorship, freedom of speech.


