
PROPAGANDA AND JOURNALISM

(IN CONTEXT OF THE SECOND KARABAKH WAR)

Oksana Kosiuk

Ph.D., associate professor Department of Social Communications Faculty of
Philology and Journalism Lesya Ukrainka Volyn National University,

Street Vinnichenko, 30a, office 201, Lutsk, Ukraine,

E-mail: o_kosuk@ukr.net

 Abstract

Propaganda has always existed; it only changed its forms. In the early days of
media  it  first  flooded the  pages  of  popular  periodicals  and  later  when  the  media
improved and clearly outlined their boundaries on the basis of international standards
it  became in opposition to journalism and was legally circulated without obstacles
exclusively in party and religious media.  Therefore it is regarded in journalism as a
negative manifestation of fake creativity and gross evidence of information imbalance.
However,  has this ambivalent phenomenon really disappeared “law abidingly”  from
leading mass media and consequently what effect has it had on public consciousness
and national security of states which  are in zones of military confrontation? We are
answering  the  abovementioned  and  similar  questions  in  the  article  through  the
example  of  the  analysis  of  key  mass  media  in  Azerbaijan,  Armenia,  Russia  and
Ukraine. Mediation of the conflict in Nagorhy Karabakh was purposefully chosen as
the objective of scientific receptions but not the war in eastern Ukraine as it could be
reasonable to expect with the aim to abstract ourselves from personal views and
experiences and check objectively if there is any propaganda and how it works in the
coverage of global military conflicts that directly or indirectly affect certain states. It
was equally important to investigate whether the implementation of information
standards contributes to settlement of intra-state and international confrontations. It
has been found out that compliance with media norms is in inverse proportion to
national interests. Finding a way out of these clear-cut situations opens up prospects
for new research.

Key  words:  Nagorhy Karabakh,  propaganda,  ideology,  media, armed
conflict, state, information war. 

INTRODUCTION           



Since  the  term  “propaganda”  was  used  for  the  first  time  in  the  official

documents dated back to the middle of the sixteenth century (Pontifical missionary

congregation “The Sacred Congregation for the Propagation of the Faith” or simply

“The  Propaganda  Fide” was  founded  in  1622  [Skulenko М. 2009]),  religious  and

secular authorities often use verification, manipulation, falsification, pamphlets etc. to

form and strengthen canons, to shape opinions and fight against “heresies”. For a long

time this art has been improved and today has risen to a level of excellence, using the

methods of scientific modelling and analysis. 

However, in Ukraine the outlined activity continues to be a set of dogmas as the

trends of the past are still affecting it. Meanwhile, in Europe and the USA it is not only

divided into the following segments such as propaganda itself, public relations and

advertising but it is also classified by “shades”: white (official and open to verify), grey

(with  fraud,  faked  expert  examinations,  suggestiveness)  and  black  (completely

deceptive and pretentious). The academic “Large Explanatory Dictionary of the Modern

Ukrainian Language” gives the following definition: “propaganda is propagation and

constant, deep and detailed explanation of any ideas, views, and knowledge” [Busel V.

2005]  (the  lexical  item  “explanation”  here  should  apparently  be  replaced  by

“intrusion”).  In  fact,  propaganda  is  the  ageless  art  of  manipulation  through

psychology, minds and instincts of individuals and the masses.

Similar to ideology, propaganda is not considered as factual real information,

because, no matter how it emerged: artificially or spontaneously, it is still not meant to

be  checked  and  does  not  require  any  verification  (on  the  contrary,  fact  checking

deprives it of any meaning) and does not explain the world in scientific terms. It is

biased, unfair, simplistic and pseudo realistic and does not imply abilities of rational

thinking. However, it is mainly related to strategies of its perception and in fact, the

capabilities of recipients. As for the creators of propaganda, they create and design a

highly anticipated multifunctional product made according to the transmission model

of communication [Kosiuk O. 2012: 84–86].   

The toolkit and methods of propaganda are particularly relevant not only in

religious,  political,  economic  and  other  cultural  spheres  but  in  the  area  of  mass

communication.  It  is  here  that  they  traditionally  form  the  most  sophisticated

possibilities to influence the public consciousness, although most often contrary to the

current  legislation and modern media  standards [Zakon Ukrajiny  Pro  informaciju,

Article 28 2021]. Information wars can be extremely “bloody” [Pocheptsov G. 2006:

556–559].



Besides, in contrast to sensual propaganda, information warfare as its integral

part is quite rational. Communication strategies, in fact, arose as transformations of

the military sphere and have always been aimed to have a parallel impact on speedy

solutions to armed conflicts: crusading wars, revolutions, wars etc. During the time

when sermons,  historical  folklore,  biographies  and other  forms were modified into

newspaper publications media strategies have also changed [Kosiuk O. 2012: 51–71]:

propaganda  increasingly  involves  performance,  psychology  and  tries  to  minimize

straight  impositions  and avoids identification  markers.  However,  Joseph Goebbel’s

main rule “A lie repeated a thousand times becomes truth” [Bohatko J. 2006] is still

relevant today: when a thousand of media write as if  someone was flayed alive or

someone was killing babies, the vast majority of population will believe it at least for a

while.

Propaganda is closely connected not only with ideologies of societies that have an

active  communication  according  to  the  appropriate  models  such  as  authoritarian,

libertarian, socially responsible, communist-fascist etc. [Siebert F. 1984], but also with

global intercontinental processes. According to experts, “Peace of Westphalia, the epoch

of world wars, Convention on the Rights and Duties of States (signed at Montevideo),

decolonization,  Helsinki  Act  and  globalization” significantly  affected  international

relations and propaganda strategies. However, “territorial integrity and sovereignty are

often  challenged”.  “Internal  competitors  of  the  states  are  groups  that  consider

themselves as excluded from political communication and claim their own statehood

and international recognition” [Minakov M. 2019: 4].

According to  M.Minakov,  “the collapse of  the USSR led to the emergence of

fifteen recognized states and four unrecognized polities such as Nagorny Karabakh,

South Ossetia, Abkhasia and Dnisterian Moldovan Republic”. “These political entities

have their own particular type of legitimacy and their own political economy that is

system dependent on the sponsoring states (Russia and Armenia)". These “de facto

polities  have  become  a  source  of  secession  practices  and  ideologies  extending  far

beyond their region” [Minakov M. 2019: 5].

To maintain objectivity in this research,  we consciously take the problem of

modern  propaganda  strategies  of  the  mass  media  beyond  the  national  military

problems and, in general, beyond the information space of Ukraine to the territory of

Transcaucasia because it is the latest, painful and current story that, in our opinion,

is directly  related not  only to  Armenia and Azerbaijan but to  Russia,  Turkey,  our

country, in general to the USA and Europe, West and East. It means that we assume

that the armed conflict in Nagorny Karabakh is suitable to show the latest propaganda



methods in the global information space and  to witness the presence of unexpected

contextual manipulations not only in opposition Armenia vs. Azerbaijan, but also in

oppositions Azerbaijan vs. Russia, Armenia vs. the USA, Ukraine vs. Russia etc.

 We  agree  with  the  statement  of  media  expert  Roman  Horbyk  that  the

combination of historical knowledge and numerous media platforms for its sharing

opens  up  “an  era  in  mediation  of  history  which  made  the  memory  archive  more

network-based  and  more  hybridized”.  However,  we  are  going  to  check  carefully

whether  it  really  leads  to  vulgarized,  simplified  multimodal  narratives  [Horbyk R.

2019: 129].

We  also  share  Svitlana  Chunikhina’s  ideas  that  while  studying  the  media

special attention should be paid to processes and events that "take place in real time

and  are  of  great  importance  for  social  development  and  well-being,  but  for  some

reason  they  turn  out  to  be  pushed  out  to  the  periphery  of  the  collective

consciousness". In this case, politics is really "aimed at preventing the pathological

processes of otherization and can be considered as a metaphor or a certain analogue

of collective psychotherapy" [Chunikhina S. 2020: 317].

Doing  the  research  by  applying  content  analysis,  comparison  between  fixed

propaganda and modeling of its possible interpretations etc. we will try to examine the

most  top-rated  independent  media  of  Azerbaijan,  Armenia,  Ukraine  and  Russia

consistently  and  identify  their  level  of  freedom  of  speech  and  compliance  with

journalistic standards amid production and dissemination of information about war in

Nagorny Karabakh.

1. PROPAGANDA IN THE AZERBAIJANI MEDIA

In Azerbaijan the situation with independent mass media is dramatic; this fact

is attested by 168th place (out of 180) in the international rating of freedom of speech

[Gumanitarnyj portal 2021]. However, for us this info space is the very appropriate

study object, because, as a rule, the less journalism there is, the more propaganda

they have.

Almost all mass media in Azerbaijan are financed by the state. Consequently,

there is no strong opposition or free-will voting (it is out of question). Dissenters are

still able somehow to make public and post via social media, but their opinion does

not get into traditional media: any discussions are even technically impossible and

comments are shut down.



In the national information space the following agencies are mainly operating

such  as  “Vesti”,  “Day”,  “Interfax-Azerbaijan”,  “ECHO”,  “Aze”,  “Minval”,  “Zerkalo”,

“Sputnik”, “Sputnik Azerbaijan”, “Trend”, “Turan”, “1news”, “Oxu”, “Report” etc. They

are those that provide services to other means of communication and control and dose

ideological influence.

The  national  agency  Azer  Tag  [Azer  Tag  2021]  as  the  mainstream  media

provides  its  services  in  the national  language,  Russian,  English,  German,  French,

Spanish, Arabic and Chinese and  offers a wide range of information. It has its branch

offices in 21 countries of the world.  Along with the established sections on health,

politics, economy, regions, world, culture, education, sports the agency offers some

unconventional  ones,  for  example,  “Blood  Memory”  [Pamjat'  krovi 2021],  which

contains stories without authorship but with the possibility of a covert discussion  at

the link below. The section is rarely updated; the last publication “Montenegro media

outlet published an article on the anniversary of the Azerbaijanis’ genocide” was on

April  1,  2021 [Montenegrinskoe  izdanie  opublikovalo…2021].  It  is  about  the 103rd

anniversary of “indiscriminate killings” of Azerbaijanis who died during the military

operation, committed by the Armenian terrorist party Dashnaktsutyun, in particular,

it  is emphasized that “the genocide of the Azerbaijani people committed by armed

Dashnaks and their followers claimed the lives of  tens of thousands of civilians whose

only guilt was their ethnic and religious origin. Murders and bashing were committed

not only against  Azerbaijanis but also against  other peoples.  Muslim houses were

engulfed  in  flames  in  Baku,  Shamakhi,  Quba,  Khachmaz,  Lankaran,  Hajigabul,

Salyan,  Kurdamir.  All  that  then  continued  in  Karabakh,  Sangezur,  Nakhchivan,

Geiche and other regions” [Montenegrinskoe izdanie opublikovalo…2021].

In general, the original project “Blood Memory” contains data not only about the

modern  "self-proclaimed"  Nagorno-Karabakh  Republic,  but  also  about  more  long-

standing Khojaly genocide in 1992 [Kryvavi storinky istoriji 2021] and other debatable

issues.  However,  the  ambivalent  crusher  effectively  overlaps  with  the  president’s

quotations, addresses to the nation, official records and is used exclusively in the

interests of the head of state and the ruling elite. The abovementioned publication

“Montenegro media outlet published an article on the anniversary of the Azerbaijanis’

genocide” also ends with the words:  “By the Decree of the President of Azerbaijan

Heydar Aliyev from March 26, 1998 “On the genocide of Azerbaijanis” these crimes

received a political and legal evaluation and were called genocide. Since then, March

31  has  been  commemorated  annually  as  Day  of  Azerbaijanis’  Genocide

[Montenegrinskoe izdanie opublikovalo …2021].



The section “Blood Memory” is not intrinsically valuable. It contains carefully

collected materials from all media of Azerbaijan which “properly” cover conflicts with

neighboring states, chiefly with Armenia. In other words, it is the propaganda in its

most traditional form.

The three-language agency “Turan” (the national, English, Russian) seems to be

the  least  dependent  in  Azerbaijan [Turan  2021].  In  addition  to  news,  it  produces

analysis and allows having a discussion in comments; however, it gives a side note

that the opinions of readers and editors are not always identical. Last year in May

after the publications about violations of  opposition rights the site was first  cyber

attacked and later it was completely closed. However, in November the international

organization Reporters without Borders protested the decision and forced to unlock

the resource immediately.

Yet  production by  Turan,  in  our  opinion,  is  also  not  balanced enough.  For

instance, recently they released the biased article “Joe Biden distorted the historical

truth about the events of 1915 – the Ministry of Foreign Affairs of Azerbaijan”, in

which with reference to the Ministry of Foreign Affairs of Azerbaijan it is said that “the

events  of  1915 should  be studied  by historians not  politicians.  However,  Armenia

which wants to hide what is happening and try to present itself as oppressed, did not

accept  Turkey's  offer  to  investigate  the  events  of  that  period  by  a  joint  historical

commission.  It  is  unacceptable  to  falsify  history,  try  to  "rewrite"  it  and use it  for

political pressure. Joe Biden distorted the historical truth on the occasion of Armenian

Remembrance Day" [Dzho Bajden iskazil... 2021].

The  agency “Trend”  also  positions  itself  as  independent  [Trend  2021].

Supporting  the  communication  in  five  languages  such  as  Azerbaijanian,  Persian,

Turkish, English and Russian, it is really all-encompassing. However, its political and

ideological dependence is noticeable immediately and very clearly, even at the level of

chaotic editorial  classification which at first  sight creates an illusory perception of

many voices, in fact, it is full of para-governmental information that is repeated and

overlapped  with  publications  covering  Ilham Aliyev’s  activities.  This  observation  is

supported  by  the  following  headings  such  as  “President  Ilham Aliyev:  Turkey  and

Azerbaijan have strengthened their capacities in the region, our role, influence has

increased and will grow further” [Aliyev I. 2021]. There is also a special section called

Exchange of letters with the President (“Prezidentə yazırlar”) which is overfilled with

epithets and comparisons with Allah [Prezidentu pishut... 2020].



“Trend” produces over a hundred news items per day (what’s interesting is that

international news are released at night and the national events are during the day).

Some of them (it is not hard to guess which ones) are highlighted with bold black and

red fonts. Of course, commenting features are deactivated. The situation is not even

improved by existence of official pages on social networks like “Facebook”, “Twitter”,

“Youtube”, “Telegram”, “LinkedIn”, RSS distribution (because there are no discussions

there either) and access to digital distributors Android and iOS that are active only on

the territory of  Azerbaijan. Unfortunately, not all publications are available. Some of

them are the object of the sale-purchase and the price of the annual subscription (at

the exchange rate for January 2021 it costs 46956 UAH) speaks for itself.

Since the beginning of the resumption of Karabakh conflict, on September 27,

2020  international  computer  network  “Internet”  stopped  working  in  Azerbaijan.

Consequently  the  slightest  chances  disappeared  to  discuss  freely  these  issues  on

social media pages and in the blogosphere. As a result, it was impossible to obtain

reliable  information  about  the  participation  of  Turkey,  Syria,  Russia,  etc.  in  the

Azerbaijani-Armenian conflict.

Now you can see  that  “Trend”  provides  information  only  on the  number  of

victims  and  casualties  among  the  Armenians.  You  get  the  impression  that  the

Azerbaijanis have not been suffering and are immune to bullets because “they are

righteously  fighting  against  the  hated  enemy  of  the  human  race”.  The  approved

pseudo-patriotic strategy applies to all stories and publications, even foreign news.

Thus,  on  November  8,  2020  there  was  a  publication  under  the  heading  “Dirty

provocations of Armenians in Estonia – unknown put pig heads in Islamic center”

[Kochneva N. 2020], in which journalists note that this is not just a reckless act of a

radical, but a well-planned provocation to incite inter-religious and interethnic hatred

which offends all "true Muslims".

On  October  30,  2020  Asif  Mehman  published  an  article  “The  war  showed

Pashinyan’s true face" [Mehman 2020],  in which the Prime Minister of Armenia is

depicted as a follower of Hitler, who seems to be writing a “new history of fascism”.

The material is accompanied by an editorial cartoon (obviously it was done to enhance

the effect) with the face of fascism leader superimposed on the face of the head of the

Armenian government. Needless to say, such publications immediately discredit the

“independent” media.

Pro-Turkish publications are fraught with quite different markers (by the way,

President  Recep  Tayyip  Erdogan  is  the  only  world  leader  who  has  openly  been



supporting  Azerbaijan  since  the  escalation  of  the  Karabakh  conflict  started).  For

example, on September 8 “Trend” quotes Mahharam Aliyev, Assistant to the President

of  Azerbaijan,  Head of  the Military  Affairs  Department,  making a point  that  he is

proud of having such a reliable partner as Turkey [Aliyev M. 2020] and in the process

somehow he recalls  the Greek-Turkish confrontation in the Eastern Mediterranean

emphasizing that “the Turkish government is the guarantor of regional security for the

Turks living in Northern Cyprus”. “In this case, as Aliyev specifies, each of us certainly

stands in full solidarity with our brothers and the whole Turkic world is proud of the

President of Azerbaijan who gives answers with diplomacy to those who are trying to

use  language  of  threats”  [Aliyev  M.  2020].  So,  quoting  Aliyev’s  words  and  deftly

manipulating the public consciousness in this publication Trend shows loyalty to both

presidents and demonstrates its propaganda “patriotism”.

One can immediately feel the attitude to leaders of other countries on the site

pages. For instance, besides the Armenian leader, the President of France Emmanuel

Macron and his relations with the Turkish guarantor are negatively marked. On March

2, 2021 in the publication without authorship Trend makes a point that “in autumn

and at the beginning of winter France repeatedly demanded that Turkey should clarify

its role in the Karabakh conflict as Macron claimed that Paris had information about

sending Syria’s  fighters  by Ankara to  Nagorny Karabakh. He also  threatened with

imposition of sanctions against Turkey, if it did not abandon unilateral actions against

Greece  and  Cyprus”  [Prezidenty  Turcii  i  Francii...  2021].  There  is  an  ambiguous

position  concerning  Vladimir  Putin.  Obviously,  it’s  the  results  of  economic

dependence,  the  common  Soviet  past  and  Russia’s  long-standing  ideological

protectorate.   

To create the effect of “world unity and conspiracy”,  the site does not shun

faked expert  reports,  particularly with links to  unreliable sources.  Sometimes  fake

creativity borders on the comic elements. Thus, on September 27 it published a piece

of  news (with reference to  itself  and social  networks)  that  the Defence Minister of

Armenia David Tonoyan emigrated from his own state. Interestingly, the news was

spread by Minval.az, Salamnews.az, 1news.az, Zerkalo.az, Usavat.az and others. After

the fake was identified, no denials were given [David Tonojan provel... 2020].

In  the  Ukrainian-Russian  conflict  “Trend”  openly  supports  Russia.  At  the

beginning of  the Maidan protest  movement in 2013 the agency  intensively  quoted

Viktor Yanukovych and his press-conferences from Rostov-on-Don with links to RIA

Novosti.  Russia's  involvement  in  the  Maidan  Revolution  and  the  war  in  eastern

Ukraine  are  widely  denied,  Trend  points  out  that  “mass  protests,  so  called

“Euromaidan”  occurred  throughout  Ukraine,  and  in  January  they  took  shape  of



clashes  between  the  armed  radicals  and  law  enforcement  authorities.  The  street

clashes during which the opposition used fire arms and Molotov cocktails resulted in

human losses” [David Tonojan provel... 2020].

The site interprets and represents the outbreak of war in eastern Ukraine as

rallies of federalization followers arranged by “Donbas’ rebels” [David Tonojan provel...

2020] and they occurred without any external interference [Lidery stran ES... 2020].

As it is reported on the pages of Trend that “Russia constantly emphasizes that it is

not involved in the internal Ukrainian conflict”, so it is inefficient to speak to it by

means of the “language of sanctions” [Lidery stran ES... 2020].

Among all the current conflicts “Trend” (and apparently Azerbaijan) is the most

impartial of the Arab-Israeli  one.   As a result all events are neutrally described and

mostly given in the form of posts. On Trend’s pages the militant group “The Islamic

State of Iraq and the Levant” is featured as “terrorists from the extremist group ISIL”.

The explosion in  the port  of  Beirut  on June 4,  2020 is  called “a  freak accident”,

“emergency”, “calamity”  etc. They are actively publishing the denials of the Lebanese

government  about  Israel’s  complete  nonparticipation  in  terrorism.  In  general,  the

number of victims is briefly presented, humanitarian aid is recorded and condolences

are expressed by world leaders. However, they could not hold from focusing on the

significant damage to the Armenian embassy or mentioning the participation of the

Armenian-origin Lebanese in the Karabakh conflict (all these remarks and anything

like  that  are  completely  inappropriate,  because  official  diplomatic  missions  of  the

Russian  Federation  and  other  countries  were  also  damaged  no  less,  even  the

Netherlands’ ambassador’s wife perished, but Trend did not even mention those facts

[Rezul'taty poiska po: "Bejrut"... 2000–2001].

As you can see, there is practically no journalism in Azerbaijan, instead, there

is complete and utter propaganda, it is obvious and undisguised. Of course, these are

not posters  and postcards as it  used to  be in the last  century,  but  the power of

influence  is  similar.  Social  networks  could  have  become  the  only  mouthpiece  of

“independence” but in the extreme situations they simply do not exist.

2. PROPAGANDA IN THE ARMENIAN MEDIA
The  current  Armenian  strategic  problems  are  adversarial  relationship  in

Nagorny Karabakh and non-recognition of Genocide in the Ottoman Turkey by the

world community at the beginning of last century.

Armenia as all ex-USSR countries adhered to a single ideological doctrine for a

long time, for this reason even freedom of speech, multiparty system and emergence of



advertising  did  not  reverse  the  situation  immediately.  In  addition,  majority  of

Armenia’s mass media are abroad (Turkish-language weekly newspaper “Agos Turkey”,

American newspaper “The Armenian Mirror-Spectator”, Armenian-Persian newspaper

“Arax”,  published  in  Tehran,  Russian-language  “Noah’s  Ark”,  “Newspaper  of  the

Armenians in Russia” etc.). The Armenians of the Diaspora outnumber the citizens of

Armenia three to one. Since 2012 prices of service providers have fallen sharply, so the

Armenians as almost all peoples of the world are actively turning to the virtual reality.

The  information  space  of  the  continental  Armenia  is  represented  by  the

following  mass  media  such  as  “Herq”,  “Mamul”,  “1News”,  “Armenpress”,  “First

Armenian  Informational”,  a  subsidiary  of  Sputnik  information  agency

“SputnikArmenian”, “PanArmenian” etc. At the beginning of escalation of the Nagorny

Karabakh  conflict  these  sites  were  suffering  the  most  from  cyber  attacks  of  the

Azerbaijani hackers [Ob#javlenie o nastrojke... 2020].

In general, the Armenian web-based media are divided into Russian-language

(“Novoe Vremia/New Time”), multi-language (“Herq”, “Mamul”, “1news”, “Armenpress”,

“Aravot”,  “Yerkir”,  “Arka”,  “MediaMax”,  “First  Armenian  Informational”,  “Tert”,

“ArmInfo”,  “Pan  Armenian”,  “Sputnik  Armenian”)  and  Armenian-language  (“AZG”,

“Noyan-Tapan”, “Armnews”). 

Since the declaration of Independence almost all media have been controlled by

the state, political parties, entrepreneurs, although it is not recorded in any national

register.  The  powerful  media  holding  “Pan  Armenian”  (including  TV  channels

“Armenia” and “Shant”) was initially connected with the family of ex-president Serzh

Sargsyan. In early 2019 the holding announced the termination of activities due to a

change  of  shareholders.  As  a  result  the  channel  “Shant”  became  the  property  of

financial mogul Mykhail Bagdasarov and now “Armenia” belongs to the pro-Russian

leader  of  Prosperous  Armenia  Party  Gagik  Tsarukyan  [Bedevian  A.  2020].  “Yerkir

Media TV” is associated with the revolutionary federation of the Armenian diaspora

Dashnaktsutiun.  “Н2”  is  sponsored  by  acting  Prime  Minister  Armen  Gevorgyan,

“Yerevan” is supported by ex-Prosecutor-General  Aghvan Hovsepyan  [Law on Not….

2020]. “АР TV” is owned by “The Grand Candy”, the oligarch Grant Vardanyan’s family

company. And only public TS such as “Public service television Armenia”, channel

“Armenia”  of  media  group “Pan Armenian”  and the  religious channel  of  Armenian

Apostolic Church create fair competition in the media market.

The state’s influence on media became particularly tangible after on October 27,

1999 TV channel “А1+” “improperly” showed the act of terrorism during which the

Parliament of Armenia was shot away and the Prime Minister Vazgen  Sargsyan was

assassinated in the parliamentary chamber [Drachuk S. 2021]. Then the harassment



continued. On April 2, 2002 the channel was closed. Since then  “А1+” has steadily

taken part in competitions for the right to broadcast but without result. In 2018 the

editorial group switched over to an online platform, creating a YouTube channel that

nowadays have more than 170 thousand subscribers [А1+... 2021].

The  2017  elections  were  an  enormous  strain  on  Armenia’s  media.  Threats,

reprisals, lawsuits and acts of violence were constantly listed on the reports of world

human rights organizations. According to Reporters without Borders,  17 Armenian

journalists became victims of physical violence at that time [Law on Not... 2020].

As  a  result,  a  number  of  legislative  initiatives  were  implemented  that  have

severely  restricted  access  to  information.  Namely,  according  to  the  amendments,

adopted by the Parliament on March 23, 2017, journalists are not allowed to attend

the government sessions and the Ministers are banned to give interviews without the

Prime Minister’s consent [Baghdasaryan L. 2019]. The changes also oblige journalists

to obtain the consent of all, without exception, persons to publish any data [Bedevyan

A. 2020]. 

Surprisingly, against the background of a very discouraging situation in which

even Armenian public television is a supporter of government ideas and initiatives,

investigative journalism continues to function and its highest-ranking implementation

established in 2001 is online media “Hetq” (“Trace”) [Hetq 2021].

The internet newspaper, by the way covering events in the Armenian, Russian

and English languages, is controlled by the following international organizations such

as  Global  Investigative  Journalism  Network,  Association  of  European  Journalists,

Organized Crime and Corruption Reporting Project.  Two-thirds of  Hetq's  budget  is

funded by the OSCE. Editor in Chief Edik Baghdasaryan simultaneously performs the

duties of the head in “The Armenian Association of Investigative Journalists”. 

The newspaper is open for communication with readers: it gives an  opportunity

to make comments under publications (with a request to provide your personal data:

name, e-mail and actually a text) and on social networks such as Facebook, Twitter,

YouTube, Google+,  RSS-feed works,  the contacts of the staff and management are

available.

The issues considered by “Hetq” are also available for public comment and they

include  offshores,  privatization  of  land,  illegal  building  activity,  enrichment  of

influential  people’s  relatives  etc.  More  practical  aspects  of  economic  activity  are

investigated and discussed including suitability and condition of water, quality of ice

cream, sour cream, cheese, bread, chicken and others food as well as operation and

production of precious metals, export of animals, devastation of forests etc.



 Hetq logo presents a target. Obviously, it is a hint: everything that gets in the

cross hairs of journalists will be revealed. In addition to investigation files, the online

newspaper  offers  breaking  news,  picture  shots,  and interviews.  The  newspaper  is

particularly  active  in  criticizing  the  team  of  ex-president  Serzh  Sargsyan  and  is

diligently investigating unlawful acts of his supporters. 

They  keep  a  prudent  balance  in  presenting  information  about  the  new

government, for example about the prime minister Nikol Pashinyan, they highlight the

lawyers’  protests  demanding  to  institute  criminal  proceedings  against   Pashinyan

[Mamulyan A.  2016],  but  official  PR is  also  provided  which  is  pre-printed  on the

government website  [Pashinjan N. 2020].

A large selection of materials is dedicated to Nagorny Karabakh on the site.

There  are  76  publications  as  of  04.05.2021  [Rezul'taty  poiska  po:  "Nagornyj

Karabah"... 2021]. It is possible that at the height of the crisis the publications form a

separate section. By the way, the website offers more than a thousand publications

with search word Artsakh [Rezul'taty poiska po: "Arcah"... 2021], that is the national

equivalent  of  lexical  item Nagorny Karabakh.  It  is  no  coincidence  that  the  online

newspaper  is  one  of  ten  Armenian  media  outlets  that  suffered  cyber  attacks on

September 27.

News about the armed hostilities is  delivered more or less as unbiased and

informed stories. The headlines are without manipulation unlike Azerbaijan’s Trend.

There are no links to social networks or unreliable sources. Writing about settlements

after the latest shelling, journalists give only cold facts: “Private and other buildings

and cars  were  damaged  as  a  result  of  artillery  shelling  in  the  capital  of  Artsakh

Stepanakert”, ‘citizens suffered from the shelling”, “the child was injured” [Kazarian D.

2020]. However,  the newspaper also mainly covers Azerbaijani military losses  (“Six

Armenian servicemen were wounded in the resumption of hostilities as a result of the

Azerbaijani  provocation.  On  the  part  of  the  enemy,  there  are  dead  and  wounded

[Protivniku udalos'... 2020].), although, as a rule, the information is reduced to citing

official  sources  (“The  Ministry  of  Defense  of  the  Republic  of  Armenia  strongly

condemns the provocation carried out by the Azerbaijani armed forces. The current

situation has nothing to do with the key requirement for a ceasefire signed by the

presidents  of  Armenia,  Russia  and  Azerbaijan,  and  threatens  the  fragile  peace

achieved through the direct  efforts of the Russian president,"  the statement of the

Defense Ministry said [Protivniku udalos'... 2020]).

Nagorny Karabakh is  not  the only  hotspot  of  tension in Armenia.  A similar

"dispute" over the region exists with Georgia (Javakhk is a territory of Georgia which is

97% inhabited by the Armenians). There is a large collection of news stories devoted to



this  conflict  on  the  site  [Rezul'taty  poiska  po:  "Dzhavahk"...  2021].  After  the

resumption of the Nagorny Karabakh confrontation, the section came to life and was

filled  with  materials  about  the  Georgian  government's  obstacles  to  the  citizens  of

Javakhk who took part in the Second Karabakh War [Sargasjan M. 2021].

Territorial conflicts continue on the borders with Turkey. Investigations into the

Turkish government's  illegal  activities often appear on the site,  for example,  about

transport of terrorists and weapons to Karabakh via Turkish airports [Sarukhanyan V.

2021].

In "Hetq" propaganda is sometimes present where it "should" not be noticed.

Particularly, in the publications devoted to the Ukrainian Euromaidan. The editorial

board  unequivocally  and  uncompromisingly  condemned  the  Russian  intervention,

calling it "a desire to restore the empire within the Soviet "Eastern bloc" and published

an open letter “Long live Ukraine!” [Khaj zhyve Ukrayna... 2013], signed by influential

representatives  of  international  organizations.  Thus,  the  editorial  board  expressed

support for the protesters, although it apparently violated journalistic standards at the

same time.

But there is a manifestation of certain intransigence on the site. For instance,

in Marine Madatyan’s photographic report “Between Maidan and European luxurу”

(Madatyan,  2013):  the  journalist  simultaneously  shows  the  difficult  situation  with

provisions for the Maidan and in contrast,  a lavish press conference at a five-star

hotel.

Hetq covers the Israeli-Lebanese conflict objectively with operational reference

links to official sources of opposition states. For example, the newspaper also reports

in detail on the explosion in Beirut on August 4, 2020, it conveys different narratives

operating with official sources [Martirosyan M. 2020]. 

Obviously, the Armenian media will have a long way to go in the struggle for

independence and transparency, but it is worth noting the positive transformations:

from 2018 Armenia rose by 19 steps in the ranking of freedom of speech and received

61st position in 2020.

3. PROPAGANDA IN THE UKRAINIAN MEDIA
The Press Freedom Index of Ukraine is 96 (it is one point higher than last year).

The  representatives  of  the  national  media  activism  at  the  international  level  are

“Dzerkalo  Tyzhnia”  (Mirror  Weekly),  "Ukrainska  Pravda"  (Ukrainian  Truth)  and  its

sister projects as well as conglomerates like radio “Svoboda” (RadioLiberty) etc. 

On  February  18,  2021  one  of  the  most  top-rated  news  sites  in  Ukraine

“Dzerkalo Tyzhnia” offered 186 news stories on the topic “Nagorny Kharabakh” by



internal  search  [Rezuljtaty  poshuku za:  "Naghirnyj  Karabakh"...  2021].  The  latest

news  dated  02.02.2021  with  the  heading  “Armenia  makes  a  complaint  against

Azerbaijan to ECHR” is a small news item that contains the lead “Baku is accused of

violating a number of conventions” [Khmylevsjka, V. 2021]. It gives reference links to

official  sources  (Armenia,  Russia  and Azerbaijan...  2020)  and obviously  big  expert

publications “The Price  of  Peace”  by  Volodymyr  Kravchenko and “Prisoners in  the

Caucasus” by Yevgenia Haber.

In the newspaper story “The Price of Peace” the main figure of insights made by

V.Kravchenko,  the  international  policy  columnist  in  “Dzerkalo  Tyzhnia”  is  neither

Azerbaijan nor Armenia, but Russia and its role in resolution of the conflict. The core

statement of the story is “Moscow still managed to push through its plan and save the

CSTO ally, to strengthen its influence on Yerevan and Baku as well as shore up the

position in the Southern Caucasus” [Kravchenko V. 2020].  

The columnist is trying to find out what arguments the Russians put forward to

convince Azerbaijanis and Turks: “Prospects for increasing international pressure on

Baku  in  the  event  of  a  continuation  of  the  military  operation  in  Karabakh?

Compromising dirt about the Aliyevs? Promises of new arms supplies? Or threats to

stop the import of Azerbaijani fruits and vegetables?” Being unable to find answers to

the  questions,  V.  Kravchenko  states:  “Russia  still  managed  to  gain  leverage  over

Azerbaijan  and  almost  completely  make  Armenia  dependent  on  itself,  discrediting

Pashinyan and punishing the Armenians for the 2018 revolution. But the price for this

was  the  deterioration  of  its  image  in  the  Armenian  society.  However,  this  is

insignificant for the Kremlin. After all, they think that Armenia will not get anywhere

from Russia” [Kravchenko V. 2020].

Another topic is activated simultaneously that is about the election victory of

the new US President Joe Biden, who, according to Kravchenko, “is ready to struggle

for  support  of  democratic  ideals  rather  than  helping  Russia  destabilize  the  world

situation”. Then the examination becomes even closer to the problems of Ukraine: the

columnist makes a point that “Putin’s Kremlin has been claiming for a long time that

Russian opposition activists like Navalnyi are just tools by means of which the hostile

West is implementing its “anti-Russian program”. The Russian media often say that

the United States stimulated “color revolutions” throughout the former Soviet Union”

[Kravchenko V. 2020]. Thus, Ukraine comes into focus of discussion “effortlessly”.

The article  “Prisoners in the Caucasus”  written by Y.Haber, Vice-Principal at

Hennadii  Udovenko Diplomatic Academy of Ukraine, also starts with the lead “Are

there winners in the war for Nagorny Karabakh and what role does Turkey play in the

Southern Caucasus” [Haber J. 2020].



The article seems to be about the role of Turkey. But it is also mostly about

Russia.  The author makes a point  that  “in the statement on ceasefire in Nagorny

Karabakh there is not a single word about Turkey’s role and its further presence in the

region, in contrast to the deployment of the "peacekeeping contingent of the Russian

Federation along the line of contact and along the Lachin Corridor" [...]. The presence

of Russian military men “along the barricades” can hardly be considered a victory for

Azerbaijani (and Turkish) diplomacy” [Haber J. 2020]. 

According to Y.Haber, taking into account the complete defeat of the Armenian

army on the battlefield, in order to reach such a compromise, the Kremlin had to use

“arguments from various negotiating baskets", “there is no shortage of which in the

region”. Still, "the question remains open to what extent the expulsion of NATO allies

from the region and Moscow's growing military-diplomatic presence meet Ankara's far-

reaching interests" [Haber J. 2020].

As we can see all the discussions in the “Dzerkalo Tyzhnia” are reduced to the

ambivalent policy of the Russian Federation. And it is related not only to the context of

the Second Karabakh War. We offer you more detailed information about it in our

author chapter “Transformations of military journalism from the perspective of the

present  time”  in  the  Ukrainian-Polish  multi-authored  monograph  “The  role  of

technology in the socio-economic development of the post-quarantine world” [Kosiuk

O. 2021: 54–65].

4. PROPAGANDA IN THE RUSSIAN MEDIA
Four  years  ago  there  was  the  Russian-language  publication  by  Oleksandr

Zhelenin but  with the heading in  Ukrainian “Are there  any independent  media  in

Russia and why does Putin need them?” at news website LB.ua  and the story runs

that journalists got together in one of the western diplomatic missions in Moscow to

discuss the problem of Russian independent media. First of all, they announced a list

of a limited number of media outlets that can still be considered independent, namely

“Novaya Gazeta”, radio “Echo of Moscow”, “Novye Izvestia”. However, it immediately

became clear that the last outlet had already gone into liquidation, because it did not

survive in difficult conditions [Zhelenin A. 2017].

It  is  further  stated  that,  if  desired,  the  list  can  be  expanded including  the

information agency “Rosbalt”,  newspapers “Kommersant”  and “Vedomosti”,  because

these media are quite objective, although limited in their ability to function. They are

“allowed” to present accurate information but in a measured graduated way: without a

direct  criticism of Putin but instead use “the Kremlin”,  “authorities”,  “the Russian



leadership” as an alternative;  or in the following manner “well  that’s good that we

occupied the Crimea. But [...] we should have moved further!” [Zhelenin A. 2017]. 

International experts compared Putin's Russia to fascist states, because "both

here and there we are dealing with the regimes pursuing repressive policies inside the

country and expansion ones outside", "at the head of both regimes are unchangeable

authoritarian leaders”, “in both cases democratic scenery is used” [Zhelenin A. 2017].

However, according to experts, keeping in mind the experience of predecessors

and the new "fashion", the Russian president no longer wants to really look like a

despot. “Putin needs the remnants of “independent” media to maintain this reputation

pulling the carpet out under his more ideological opponents”,  and they, by the way,

occasionally  also  "create  a  positive  image  of  the  regime  abroad"  and  in  Russia:

“information “leaks” made by the Russian leadership via them always look much more

convincing and less fake” [Zhelenin A. 2017].

 According to “Ukrainska Pravda” with reference to  Novaya Gazeta and DW, a

year ago 25 media united for independent broadcasting in Russia such as  Novaya

Gazeta,  TV  channel  “Dozhd”,  web  portal  “Takie  Dela”,  radio  station   “Echo  of

Moscow”,  online  media  outlets  “Meduza”,  Znak.com,  “Bumaga”,  “Taiga.info”,  ТВ2,

“YuGa.ru”,  7x7,  Chernovik,  “Severopost.ru”  and  others  and  they  established

“Syndicate-100” [V Rosiji 25 ZMI ob'jednalysja... 2020]. 

It is difficult for us to objectively assess the situation, so, focusing on both of

the above lists, we are going to analyze the current content of Novaya Gazeta because

it is the very media that is the visible initiator and leader of positive transformations of

Russia's information space. Let's see how this media covers the events in Nagorny

Karabakh.

Per request search “Nagorny Karabakh” Novaya Gazeta offers 400 publications

on February 27, 2021 (06.05.2021 for some reason there are only 20). The last but

one publication is interesting, it is a satirical article by Irina Petrovskaya  called “Our

Fatherland calls for heroic deeds” (Big group concerts on TV as an act of patriotic

upbringing)  [Petrovskaya  I.  2021],  which  in  a  peculiar  form  represents  Russian

propaganda and ideological underlying message of Nagorny Karabakh's problems as a

"relay"  phenomenon.  At  first  the  author  cites  Volodymyr  Voinivych’s  anti-utopia

“Moscow 2042”  and draws comparisons between strategies of the Soviet  state and

“independent” Russian Federation, then she makes a point that “Big group concert is

not just singing and dancing but a serious act of patriotic upbringing, demonstration

and  affirmation  of  the  main  state  staples  in  the  minds  of  Russian  citizens”

[Petrovskaya I. 2021]. Later on there is a comment and the beginning of the main

text: “on the big screen heavy wheat stalks are sprouting, spaceships are rocketing



up,  latest  aircraft  carriers  are  sweeping  the  sea”.  “The  President  of  the  Russian

Federation is personally welcoming the combat units. The domes of cathedrals, the

ringing of bells, and the bright face of Jesus Christ were added to the traditional

symbols of power. … On the stage, there are military bands, the Russian flag and…

completely  unexpected  for  the  action  of  this  genre  announcers  appeared”

[Petrovskaya I. 2021].

Before  moving  to  Nagorny  Karabakh,  in  the  songs  performers  mentioned

Aleksander Nevsky as he embodies all the best that is in the people of Russia , Peter

the First  who,  as  we should  expect,  “opened a  window to  Europe”,  Gagarin  who

opened a road to space for mankind. Afterwards a "peacekeeping" contingent from

Nagorny Karabakh contacted the concert hall and shared a report on the work done,

and  Tamara  Gverdtsiteli  and  Lev  Leshshenko  devoted  them a  song  "We are  the

prolonged echo for  each other". Finally,  the "connection of  time" is  illustrated by

portraits of veterans and the song "My dear, if only there was no war”.

Between  the  concerted  items  young  presenters  “sincerely”  talk  about  how

peaceful,  friendly and full  of  universal  love the Russian people are (unfortunately

other people don’t understand it because “Russia is baffling to the mind”) and after

the high phrase “… it is only possible to believe in Russia” the military choir sings

“The steppe is wide” and the Kuban Cossack Choir performs the song "My Grass,

Grass" (as the author of the article points out that the name of the song “seems to be

a bit innuendo within the context of other staples”).

The "grand action" ends with lyrical "hits" performed by completely “societal

glue” Rostorguyev, Rozenbaum and Valeria, “it is impossible to imagine the cultural

life of modern Russia without them”. By the way, entry into the territory of several

"friendly" states, including Ukraine, is prohibited for them. Finally, the author of the

publication literally exclaims: "My God, could it be that nothing will really change in

this country” [Petrovskaya  I. 2021]?

As far as it can be understood from the report of Novaya Gazeta on March 6,

2021 [Ministr prosveshhenija... 2021], that on the whole territory of Russia the access

of schoolchildren to “harmful” information was technically blocked. Having no doubt,

any  truth  about  East  Ukraine  is  implicitly  “harmful”,  consequently  the  younger

generation  will  not  obtain  it,  although  information  about  the  Nagorny  Karabakh

conflict and related political problems (for some reason mostly Armenian) appear on

the pages of Novaya Gazeta constantly.

In  particular,  the  "News  stories"  section  deals  with  low-quality  Russian

weapons as the reason for Armenia's recent defeat in Nagorny Karabakh and as a

result, the resignation of Prime Minister Nikol Pashinyan is possible. However, at



the  end  of  the  publication,  with  reference  to  the  Russian  Foreign  Ministry,  a

conclusion is drawn that “none of this type of missile system was used during the

Nagorny Karabakh conflict, and all missile ammunition is in the warehouses of the

Armenian Armed Forces” [Pashynjan protiv voennyh... 2021].

Each article in the newspaper ends with a request for financial assistance:

“In the country where the authorities constantly want to ban something, including

the  ban  on  telling  the  truth,  there  must  be  media  that  continue  to  do  real

journalism. Your support will help us that Novaya Gazeta will continue to be such

a real news outlet. Make your  contribution to the independence of journalism in

Russia right now [Delaem chestnuju zhurnalistiku... 2021].

Thus,  objective  journalism  and  independent  thought  exist  in  Russia,

although it is often necessary to read the truth from contexts. As a consequence,

the press freedom index is 149 out of 180.

CONCLUSIONS
As we can see, propaganda has not disappeared – it has only been modified

to the urgent needs of today. In the field of media, its simplicity still strives to be

maximum (as, for example, on the pages of Azerbaijani media outlets), however, it is

no longer absurd for intellectuals, because with the development of new technologies

the percentage of  those who think critically  is  growing rapidly.  As a  result,  high-

quality Armenian and Ukrainian journalists do not work for state-building policy, and

Russian journalism is forced to resort to forms of allusion and indirectness. 

The information space of the states directly or indirectly involved in the Second

Karabakh War is radically different. And it is confirmed by annual press freedom index

(Armenia – 61, Ukraine – 96, Russia – 149, Azerbaijan – 168). Propaganda is closely

dependent on expert labels, but the correlation, as we see, is inversely proportional:

the  higher  press  freedom  index  is  (which  means  a  clearer  separation  between

propaganda and balanced journalism), the worse situation with functioning of state-

building ideologies is and it is no use denying it with independence of these states as

agents under international law and players in the international arena.

Thus, the problem of distinction between journalism and propaganda remains

open.  As experts  in  the field  of  mass  communication do  not  cope with  it,  in  our

opinion, it would be appropriate to involve philosophers, historians, political scientists

and legal theorists in finding its most optimal solution.

REFERENCES:



Azer  Tag.  (2021).  Azerbajdzhanskoe  gosudarstvennoe  informacionnoe

agentstvo. https://azertag.az/ (po sostojaniju na 29 aprelja 2021)

Baghdasaryan, Laura &  Barseghyan, Suzanna &   Stepanyan Shoghik. (2019)

Media consumption and information preferences in Аrmenia. Yerevan : "Region"

Research Center, 6–7.

Hetq.  (2020–2021).  Zhurnalisty-rassledovateli.  https://hetq.am/hy  (po

sostojaniju na dekabr'-fevral' 2020–2021)

Horbyk, Roman & Prymachenko, Yana & Yurchuk Yuliya. (2019).  Shared

history in shattered spaces: mediatization of  istorical scholarship in

Ukraine and broader eastern Europe. Ідеологія і політика. 3(14): 129–148.

Kosiuk, Oksana. (2020).  Transformation of modern military journalism.  The

role of technology in the socio-economic development of the post-quarantine world.

Katowice : Publishing House of Katowice School of Technology, 54–65.

Law  on  Not  Opening  "A1+".  (2020).  News  Online

http://www.yerevannights.com/NewsOnline/article.aspx?id=159 (as  of  10  May

2021) 

Siebert, Fred & Peterson, Theodore & Schramm, Wilbur. (1984). Four Theories

of  the  Press:  The  Authoritarian,  Libertarian,  Social  Responsibility,  and  Soviet

Communist Concepts of What the Press Should Be and Do :  University of Illinois

Press  

Trend.  (2021).  Informacionnoe  agentstvo.  https://www.trend.az/  (po

sostojaniju na 1 maja 2021)

Turan. (2021).  Informacionnoe agentstvo. https://turan.az/ (po sostojaniju

na 29 aprelja 2021)

A1+.  (2021).   YouTube-kanal.  https://www.youtube.com/user/a1plusnews

(po sostojaniju na dekabr'-fevral' 2020–2021)

Aliev, Il'ham. (2021).  Turcija i  Azerbajdzhan rasshirili  svoi vozmozhnosti  v

regione,  nasha  rol',  vlijanie  vozrosli  i  budut  rasti.  Trend.

https://www.trend.az/azerbaijan/politics/3418519.html  (po  sostojaniju  na  3

maja 2021)

Aliev,  Magerram. (2020).Uspehi,  dostignutye segodnja v regione – rezul'tat

sovmestnyh  usilij  Turcii  i  Azerbajdzhana.  Trend.

https://www.trend.az/azerbaijan/politics/3295994.html  (po  sostojaniju  na  30

oktjabrja 2020)

Bedevjan,  Asthik.  (2020).  Prokuratura  proverjaet  obnarodovannuju  press-

sekretarem prem'er-ministra informaciju o Mikajele Minasjane. Radio Azatutjun.

https://rus.azatutyun.am/a/30583867.html (po sostojaniju na 29 aprelja 2020)

https://www.jstor.org/publisher/illinois?refreqid=excelsior%3A06cb2f3627620d01986186f37ec35ff8
https://www.jstor.org/publisher/illinois?refreqid=excelsior%3A06cb2f3627620d01986186f37ec35ff8


Bogatko,  Julija.  (2006).  Jozef  Gebbel's  (TM)  kak  papa  massovyh

kommunikacij  https://www.sostav.ru/columns/eyes/2006/k53/ (stanom na 29

bereznja 2021)

Busel,  V.  T.  (2005).  Velykyj  tlumachnyj  slovnyk  suchasnoji  ukrajinsjkoji

movy (z dod. i  dopov.).  https://slovnyk.me/dict/vts/%D0%BF%D1%80%D0%BE

%D0%BF%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0  (stanom  na  5

kvitnja 2021 r.)

V Rosiji  25 ZMI ob'jednalysja u syndykat dlja "nezalezhnogho vysvitlennja

problem". https://www.pravda.com.ua/news/2020/02/29/7242126/ (stanom na

29 ljutogho 2020)

Ghaber,  Jevghenija.  (2020).  Kavkazjki  branci.  Dzerkalo  tyzhnja.

https://zn.ua/ukr/international/kavkazki-brantsi.html (stanom na 22 lystopada

2020)

Gumanitarnyj portal. (2020). Rejting stran po indeksu svobody pressy, ijun',

https://gtmarket.ru/ratings/worldwide-press-freedom-index (po sostojaniju na 9

maja 2021)

David  Tonojan  provel  operativnoe  soveshhanie.  (2020).  Hetq.

https://hetq.am/ru/article/122065 (po sostojaniju na 28 sentjabrja 2020)

Delaem  chestnuju  zhurnalistiku  vmeste  s  vami.  Novaja  gazeta.

https://novayagazeta.ru/articles/2021/03/06/ministr-prosveshcheniia-v-rossii-

zakroiut-dostup-k-negativnoi-informatsii-cherez-shkolnyi-wi-fi  (po  sostojaniju  na

16 marta 2021)

Dzho  Bajden  iskazil  istoricheskuju  pravdu  o  sobytijah  1915  goda  –  MID

Azerbajdzhana.  (2021).  Turan.

https://turan.az/ext/news/2021/4/free/politics_news/ru/3424.htm  (po

sostojaniju na 24 aprelja 2021)

Drachuk, Serghij. (2009) Cherez desjatj rokiv Virmenija zghaduje rozstril u

parlamenti.  Radio  svoboda.  https://www.radiosvoboda.org/a/1862724.html

(stanom na 10 travnja 2021)

Zhelenyn,  Aleksandr.  (2017).  Chy je  v Rosiji  "nezalezhni"  ZMI,  i  navishho

vony  Putinu?

https://lb.ua/world/2017/05/31/367791_li_rossii_nezavisimie_smi.html (stanom

na 31 travnja 2017)

Zakon Ukrajiny Pro informaciju. Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny (VVR),

1992, # 48, st. 650. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12?find=1&text=

%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BD

%D0%B4%D0%B0#w1_1 (stanom na 15 travnja 2021)



Kazarjan,  Diana  i  Kazarjan,  Ajk.  (2020).  Povrezhdennye  doma  i  ranenye:

situacija  v  Stepanakerte.  Hetq.  https://hetq.am/ru/article/121984  (po

sostojaniju na 31 dekabrja 2020)

Kosjuk, Oksana. (2012). Teorija masovoji komunikaciji : navch. posib. Lucjk :

VNU im. Lesi Ukrajinky, 84–86.

Kochneva,  Natal'ja.  (2020).  Grjaznaja  provokacija  armjan  v  Jestonii  –

neizvestnyj  polozhil  svinye  golovy  k  islamskomu  centru.  Trend.

https://www.trend.az/azerbaijan/karabakh/3330835.html  (po  sostojaniju  na  7

nojabrja 2020)

Kravchenko,  Volodymyr.  (2020).  Cina  myru.  Dzerkalo  tyzhnja.

https://zn.ua/ukr/international/tsina-miru.html (stanom na 11 lystopada 2020)

Kryvavi  storinky  istoriji  –  Khodzhalynsjkyj  ghenocyd.  (2021).  Derzhavnyj

Centr  Perekladu  Azerbajdzhanu  https://www.aztc.gov.az/ua/posts/id:1216

(stanom na 25 ljutogho 2025)

Lashhenko, Jevghenij. (2020). Virmenija, Rosija i Azerbajdzhan domovylysja

pro  prypynennja  vijny  v  Naghirnomu  Karabakhu.  Dzerkalo  tyzhnja.

https://zn.ua/ukr/WORLD/virmenija-rosija-i-azerbajdzhan-domovilisja-pro-

pripinennja-vijni-v-nahirnomu-karabasi.html (stanom na 20 lystopada 2020)

Lidery  stran  ES  obsudjat  sankcii  protiv  Rossii  v  chetverg.  (2017).  Trend.

https://www.trend.az/world/2834375.html (po sostojaniju na 12 dekabrja 2017).

Madatjan, Marine. (2013). Mezhdu Majdanom i evropejskoj roskosh'ju. Hetq.

https://hetq.am/ru/article/54986 (po sostojaniju na 4 dekabrja 2013)

Mamuljan,  Araks.  (2020).  Advokaty  predstavili  soobshhenie  o

gosudarstvennoj  izmene.   Hetq.  https://hetq.am/ru/article/125682  (po

sostojaniju na 22 dekabrja 2020)

Martirosjan, Marine.  (2020).  Paket  mer po  okazaniju  pomoshhi armjanam

Livana budet gotov do 1 sentjabrja. Hetq https://hetq.am/ru/article/120716 (po

sostojaniju na 20 avgusta 2021)

Mehman,  Asif.  (2020).  Vojna  pokazala  istinnoe  lico  Pashinjana.  Trend.

https://www.trend.az/azerbaijan/politics/3326083.html  (po  sostojaniju  na  30

oktjabrja 2020)

Ministr  prosveshhenija:  v  Rossii  zakrojut  dostup k "negativnoj  informacii"

cherez  shkol'nyj  Wi-Fi.  Novaja  gazeta.

https://novayagazeta.ru/articles/2021/03/06/ministr-prosveshcheniia-v-rossii-

zakroiut-dostup-k-negativnoi-informatsii-cherez-shkolnyi-wi-fi  (po  sostojaniju  na

6 marta 2021)



Minakov,  Mykhajlo  &  Zasse,  Gvendolin  &  Isachenko,  Darija.  (2019).

Secesionizm u Jevropi. Ideologhija i polityka. 1(12): 4–10.

Montenegrinskoe  izdanie  opublikovalo  stat'ju  o  godovshhine  genocida

azerbajdzhancev.  (2021).  Azer  Tag.

https://azertag.az/ru/xeber/Montenegrinskoe_izdanie_opublikovalo_statyu_o_god

ovshchine_genocida_azerbaidzhancev-1745511 (po sostojaniju na 29 aprelja 2021)

Ob#javlenie  o  nastrojke  nekotoryh  sajtov.  (2020).  Sluzhba  nacional'noj

bezopasnosti respubliki Armenija. https://www.sns.am/hy/ (po sostojaniju na 28

dekabrja 2020)

Pamjat'  krovi.  Rubrika.  (2021).  Azer  Tag.

https://azertag.az/ru/bolme/bloody_memory (po sostojaniju na 29 aprelja 2021)

Pashinjan, Nikola. (2020). Pozdravitel'noe poslanie po sluchaju Novogo goda i

Rozhdestva.  Hetq.  https://hetq.am/ru/article/125983  (po  sostojaniju  na  31

dekabrja 2020)

Pashynjan  protiv  voennyh.  Glavnoe  o  krizise.  Novaja  gazeta.

https://novayagazeta.ru/articles/2021/02/25/89379-pashinyan-protiv-voennyh-

glavnoe-o-krizise (po sostojaniju na 25 fevralja 2021)

Petrovskaja,  Irina.  (2021).  Na  podvig  otchizna  zovet

https://novayagazeta.ru/articles/2021/02/25/89376-na-podvig-otchizna-zovet-

bolshie-sbornye-kontserty-na-tv-kak-akt-patrioticheskogo-vospitaniya#  (po

sostojaniju na 25 fevralja 2021)

Pochepcov,  Georgij.  (2006).  Teorija  kommunikacii.  M.  :  Refl-buk.  K.  :

"Vakler", 556–559

Prezidentu  pishut:  Vasha  reshitel'naja,  mudraja  i  smelaja  politika  vedet

azerbajdzhanskij narod v uspeshnoe budushhee i k blestjashhej pobede. (2020).

Trend.  https://www.trend.az/azerbaijan/politics/3313368.html  (po  sostojaniju

na 9 oktjabrja 2020)

Prezidenty Turcii i Francii vpervye za polgoda provedut prjamye peregovory.

(2021). Trend. https://www.trend.az/world/turkey/3388682.html (po sostojaniju

na 2 marta 2021)

Protivniku udalos'  vojti  v  selo  Staryj  Tahlar  i  priblizit'sja  k selu Hcaberd.

(2020). Hetq. https://hetq.am/ru/article/125347 (po sostojaniju na 13 dekabrja

2021)

Rezuljtaty  poshuku  za:  "Naghirnyj  Karabakh".  Dzerkalo  tyzhnja.

https://zn.ua/ukr/search/query=%D0%BD

%D0%B0%D0%B3%D1%96%D1%80%D0%BD%20%D0%BA

%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D1%85?



date_start=&date_end=&news=on&article=on&photo_video=on&interview=on.

(stanom na ljutyj-berezenj 2021)

Rezul'taty poiska po: "Nagornyj Karabah". Hetq. (2021). Nagornyj Karabah.

https://hetq.am/ru (po sostojaniju na 4 maja 2021)

Rezul'taty poiska po: "Arcah". Hetq. https://hetq.am/ru/article/125347 (po

sostojaniju na 4 maja 2021)

Rezul'taty  poiska  po:  "Bejrut".  (2000–2021).  Trend.

https://www.trend.az/search?query=

%D0%B1%D0%B5%D0%B9%D1%80%D1%83%D1%82 (po sostojaniju na dekabr'-

fevral' 2020–2021)

Rezul'taty poiska po: "Dzhavahk". Hetq. https://hetq.am/ru/article/125347

(po sostojaniju na 4 maja 2021)

Sargasjan, Meri i Agalarjan, Kristine. (2020). Uchastvovavshemu v arcahskoj

vojne  dobrovol'cu  iz  Dzhavahka  ne  razreshajut  vernut'sja  domoj:  ego  v#ezd  v

Gruziju zapreshhen. Hetq. https://hetq.am/ru/article/124944 (po sostojaniju na

3 dekabrja 2020)

Saruhanjan,  Vage.  (2021).  Turecko-azerbajdzhanskij  tandem  ispol'zoval  v

Arcahe  francuzskie  tehnologii.  Oficial'nyj  Parizh izbegaet  kommentariev.   Hetq.

https://hetq.am/ru/article/130372 (po sostojaniju na 4 maja 2021)

Skulenko,  Mykhajlo.  (2009).  Media-ideologhija

file:///C:/Users/User/Downloads/178036-%D0%A2%D0%B5%D0%BA

%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-

393565-1-10-20190913.pdf (stanom na 9 travnja 2021 r.)

Khaj  zhyve  Ukrayna!  (2013).  Hetq.  https://hetq.am/ru/article/31157  (po

sostojanyju na 4 dekabrja 2013)

Khmylevsjka,  Viktorija.  (2021).  Virmenija  podala  skarghu  do  JeSPL  proty

Azerbajdzhanu.  Dzerkalo  tyzhnja.  https://zn.ua/ukr/WORLD/virmenija-

pozivajetsja-do-jespl-proti-azerbajdzhanu.html (stanom na 2 ljutogho 2021)

Chunikhina,  Svitlana.  (2020).  Svoji  chuzhi:  naprjamy  produkuvannja  i

psykhologhichna rolj "inshogho" v ukrajinsjkomu suspiljstvi. Ideologhija i polityka.

2(16): 304–319




	Horbyk, Roman & Prymachenko, Yana & Yurchuk Yuliya. (2019). Shared history in shattered spaces: mediatization of istorical scholarship in Ukraine and broader eastern Europe. Ідеологія і політика. 3(14): 129–148.
	Kosiuk, Oksana. (2020). Transformation of modern military journalism. The role of technology in the socio-economic development of the post-quarantine world.  Katowice : Publishing House of Katowice School of Technology, 54–65.
	Siebert, Fred & Peterson, Theodore & Schramm, Wilbur. (1984). Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do :  University of Illinois Press

