Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24112
Назва: Соціальна відповідальність в акваріумному бізнесі: економічні та педагогічні аспекти
Автори: Колосок, Андрій Мирославович
Буднік, Світлана Василівна
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Колосок А. М., Буднік С. В. Соціальна відповідальність в акваріумному бізнесі: економічні та педагогічні аспекти. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2019. № 4 (20). С. 109-116. https://doi.org/10.29038/2411-4014-2019-04-109-116
Журнал/збірник: Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки
Випуск/№ : 4 (20)
Дата публікації: 2019
Дата внесення: 24-кві-2024
Видавництво: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Волинський національний університет імені Лесі Українки
DOI: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2019-04-109-116
УДК: 373.016:502]:334.72:005.35
Теми: соціальна відповідальність бізнесу
інтерактивні форми екологічного виховання
аквадизайн
business social responsibility
interactive forms of environmental education
aquadesign
Діапазон сторінок: 109-116
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто економічні та педагогічні аспекти соціальної відповідальності акваріумного бізнесу, запропоновано пріоритетні напрями його розвитку з метою підтримки та оптимізації екологічного виховання учнів й студентської молоді. Обґрунтовано значення соціальної відповідальності кваріумного бізнесу для створення в закладах освіти відповідної навчально-матеріальної бази: куточків живої природи, кабінетів акваріумістики; та проведення тренінгів, майстер-класів, дитячих та юнацьких конкурсів з аквадизайну. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні сутності соціальної відповідальності в акваріумному бізнесі, її складових та впливу на учнівську молодь через інтерактивні форми екологічного виховання.
Опис: Introduction. The cooperation of Ukrainian aquarium business with educational institutions, the desire to develop students' environmental awareness through interactive forms of education form the relevance of the research topic. The purpose of the article. The purpose of the article is to study theoretical and practical principles of economic and pedagogical aspects of aquarium business social responsibility, to formulate recommendations for improvement and priorities of development of socially responsible approach in aquarium segment of economy. Results. The article deals with economic and pedagogical aspects of social responsibility of aquarium business in Ukraine. The evolution of the concept of "social responsibility" is investigated, the domestic and foreign definitions of this scientific category are analyzed, the own vision of economic and pedagogical aspects of social responsibility of aquarium business is formed. The value of social responsibility of aquarium business for creation in educational establishments of the corresponding educational and material base: nature study corner, offices of aquarium is substantiated. According to the results of the research, it is defined that interactive forms and methods of training in aquarium business, including giving master classes, competitions for children and youth in aquaristics and the art of aquadesign contribute to the formation of personality ecological culture, development of cognitive activity more than traditional forms and methods of teaching; teach pupils and students the ability to express and argue their opinions; teach valuable quality - to be able to listen to each other, to act as a critic; contribute to the mastery of fundamental environmental knowledge; form beliefs; learn to predict the effects of anthropogenic impact; model possible environmental situations; call for vigorous environmental activities. Conclusions. The priority areas for the development of the social responsibility of the aquarium business include: sponsorship and charitable assistance in creating in the educational institutions an appropriate educational and material base: place of wildlife, aquarium rooms, etc.; improving the forms and methods of pupils and students environmental education; active involvement of representatives of aquarium brands in cooperation with schools, institutions of additional education and universities on conducting lectures, presentations, seminars, trainings, master classes, children's and youth competitions in aquarium and aquadesign; the formation of motives for a responsible attitude to nature, the desire to learn more about it, to increase its wealth.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24112
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FP)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
soc_vipdov.pdf396,52 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.