Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15419
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorНісевич, Світлана Іванівна-
dc.contributor.authorNisevych, Svitlana-
dc.date.accessioned2018-12-21T17:05:44Z-
dc.date.available2018-12-21T17:05:44Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationНісевич С. «Живописання словом» як невід’ємний компонент твору про художника // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Філологічні науки. Літературознавство». – 2017. – № 11-12 (360-361). – С. 189-193.uk_UK
dc.identifier.otherУДК 82.091:7.071.1-
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15419-
dc.description.abstractУ статті розглянуто способи проникнення живопису в літературу. Досліджено вплив імпресіонізму на принципи моделювання дійсності в літературних творах про художників. Здійснено порівняльний аналіз техніки «живопису словом» у новелі О. Кобилянської «Valse mélanсolique» і романі О. Вайльда «Портрет Доріана Ґрея». The article deals with the ways of the penetration of painting into literature. The influence of impressionism on the principles of reality modeling in the literary works about artists has been investigated. It promoted psychologization and using a new technique of writing such as “painting with words”. The writers of the turn of the century refuse description, detalization, stereotypes and try to convey the world through the eyes of their heroes, first of all the representatives of painting. The image of an artist makes writers themselves to appeal to “painting”, using the means of the other kind of art. Such manifestations of new tendencies are revealed in the short story by O. Kobylianska “Valse mélanсolique” and the novel by O. Wilde “The Portrait of Dorian Gray”. Both writers avoid detailed descriptions, reduce the amount of heroes to a minimum and condense the contents of the text into a set of “pictures”, drawing attention to the emotional charge of a word. Some additional meaning get colours in the analyzed literary texts. It has been proved that the artists use colours as a means of rendering the authors attitude to the depicted, making the psychological states of the heroes more distinct, creating certain associations or an appropriate emotional tension, atmosphere, a hint at the following developing of the events, etc. To convey the moods of the heroes, especially in the period of the biggest emotional experiences, the authors also use short, expressive, abrupt phrases, which are like the strokes of the brush. A great number of mentioning the artists and their pictures as well as introduction the painting terms into the text add much to the intensifying the interconnection between the literary texts and painting.uk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherСхідноєвропейський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subject«живопис словом»uk_UK
dc.subjectімпресіонізмuk_UK
dc.subjectхудожникuk_UK
dc.subjectколористикаuk_UK
dc.subjectкартинаuk_UK
dc.subjectживописна термінологіяuk_UK
dc.subject«painting with words»uk_UK
dc.subjectimpressionismuk_UK
dc.subjectpainteruk_UK
dc.subjectcoloringuk_UK
dc.subjectpictureuk_UK
dc.subjectpainting terminologyuk_UK
dc.title«Живописання словом» як невід’ємний компонент твору про художникаuk_UK
dc.title.alternative«Painting with Words» as an Inseparable Component of the Literary Work about an Artistuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2017, № 11-12 (360-361)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
34.pdf593,89 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.